www.vertixo.com

Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[PDF]Een DOC bestand naar een PDF bestand, gratis

Auteur Bericht
ChevyVanDude Offline
De JOngen die zichzelf bleef
**

Bericht: #1
[PDF]Een DOC bestand naar een PDF bestand, gratis
Hallo mensen

Veel mensen weten wat PDF is, maar niet hoe je het moet maken.

Ik ga hier geen langdradig verhaal ophangen, ten eerste omdat ik daar geen zin in heb, en ten tweede is het ook absoluut niet nodig.

In deze kleine handleiding zal ik jullie uitleggen hoe je met behulp van een gratis (open source)programma, zeer snel, een PDF bestand maakt.

Ten eerste, wat heb je nodig:
- PDFCreator, dit is het open source programma, wat goed geprogrammeerd is:
http://www.pdfforge.org/products/pdfcreator/download
Ik zou aanraden om voor de MSI installatie te gaan, omdat dan alles word geinstalleerd wat nodig is (het daadwerkelijke programma en GhostScript dat nodig is om o.a PDF bestanden te maken en converteren).
Deze URL gaat direct naar de download (indien de mirror niet reageert, moet je terug gaan naar de URL hierboven en dan opnieuw het MSI package downloaden.
http://prdownloads.sourceforge.net/pdfcr...i?download
(Het installeerd ook niet de Toolbar, althans dit kun je wegvinken, dat zorgt dat je in IE snel een PDF kan maken, of dergelijk.)

- Een .doc (Standaard Microsoft Word document)bestand.
Ik ga er vanuit dat je deze hebt.

Dit is alles wat je nodig hebt.

Ten eerste, de installatie:
(ik moet de ruimte toch wel opvullen hoor xD)
  1. Open de MSI package
  2. Kies, wanneer gevraagd voor de standaard optie (dus niet de Server optie)
  3. Kies welke directory je wilt en welke dingen je wilt buitensluiten
  4. Laat de installtie z'n gang gaan

Daarna open je het DOC document
[Afbeelding: start1mc1.jpg]

Ga dan naar Bestand -->Afdrukken
[Afbeelding: start2tk3.jpg]

(Het afdrukscherm)
[Afbeelding: start3qy9.jpg]

Selecteer PDFCreator
[Afbeelding: start4gr7.jpg]

Druk op OK, en na even laden komt dit scherm tevoorschijn
[Afbeelding: start5rx0.jpg]

Vul de benodigde gegevens in + de locatie waar het opgeslagen moet worden..... en klaar!
(De knoppen spreken voor zich, maar voor de PDF zoals het voorbeeld moet je op Save klikken)

Het resultaat
[Afbeelding: start6jx5.jpg]

Hopelijk heb ik jullie hiermee een beetje geholpen.
Voor vragen en kritiek (etc), vraag maar raak!
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-01-2007 om 17:19:29 door ChevyVanDude.)
19-01-2007 17:14:50
Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Lytse Flap
Unregistered

Bericht: #2
RE: [PDF]Een DOC bestand naar een PDF bestand, gratis
Wel practisch dat hier eens wat over geschreven. Maar toch had ik heel snel drie sterke kritiekpunten:

-TAALFOUTEN! Echt hele erge taalfouten.
-Het is geen conversie van een MS-Word document naar een PD-file, maar de mogelijkheid om via PostScript in MS-Office bestanden als PDF af te drukken. Ik stel titelverandering voor en veprlaatsing naar software.
- Wat is nou het verschil met de .msi en de executable?
19-01-2007 18:39:28
Reageren op dit bericht
Frans Offline
Shredder in nood

Bericht: #3
Ik vind het makkelijker om het bestand in OOo te typen, en dan meteen te exporteren naar PDF ;).
19-01-2007 18:42:48
ChevyVanDude Offline
De JOngen die zichzelf bleef
**

Bericht: #4
Frans schreef:Ik vind het makkelijker om het bestand in OOo te typen, en dan meteen te exporteren naar PDF ;).

Ik heb gehoord dat daar heel veel virussen op zitten, dan weet ik het wel hoor:P
Lytse Flap schreef:Wel practisch dat hier eens wat over geschreven. Maar toch had ik heel snel drie sterke kritiekpunten:

WTF? Taalfouten?Misschien moet jij maar eens beter naar mijn spelling kijken (er zitten misschien een paar foutjes in, maar niet zo overdreven veel)Kijk zelf eens in je signature, zo gaan mensen jou toch niet serieus nemen?!
-Het is geen conversie van een MS-Word document naar een PD-file, maar de mogelijkheid om via PostScript in MS-Office bestanden als PDF af te drukken. Ik stel titelverandering voor en veprlaatsing naar software.
Het is een echt wel een conversieprogramma. PostScript bestanden eindigen op de naam .ps, en niet op .doc, of is dat ook verkeerde spelling?
- Wat is nou het verschil met de .msi en de executable?
Met MSI kan je de package versprijden via de AD (Active Directory (waar o.a. de gebruikers in staan van computers die aangesloten zijn op servers))waardoor installatie van software vereenvoudigd wordt, met gewone executables gaat dit veel slechter (lees: lastiger)
19-01-2007 20:04:16
Matthijn Offline
Schnabbel

Bericht: #5
Er zitten wel degelijk grammaticale fouten in je bericht.

Daarnaast is dit niet iets voor Overige Programmeertalen Tutorials dus hij wordt verplaatst naar: 'App Resources' waar hij (volgens mij) het beste past.

Het ziet er niet echt uit alsof je er overdreven veel 'energie' in hebt gestoken door zinnen als
ChevyVanDude schreef:Ik ga hier geen langdradig verhaal ophangen, ten eerste omdat ik daar geen zin in heb, en ten tweede is het ook absoluut niet nodig.

Het zit ook niet echt logisch in elkaar.. (lees: leest niet lekker)

Maar iig bedankt voor je bijdrage, misschien hebben sommige mensen er wel wat aan.

ChevyVanDude schreef:
Frans schreef:Ik vind het makkelijker om het bestand in OOo te typen, en dan meteen te exporteren naar PDF ;).

Ik heb gehoord dat daar heel veel virussen op zitten, dan weet ik het wel hoor:P

Waar je vandaan haalt dat in OOo virussen zitten lijkt me een raadsel, OOo staat voor Open Office.org en is een prima gratis alternatief voor Microsoft Office (OOo heeft alleen standaard al een functie om PDF bestanden te maken dacht ik).
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-01-2007 om 20:29:11 door Matthijn.)
19-01-2007 20:23:52
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
KoenSi Offline
Senior Member

Bericht: #6
Ik gebruik tegenwoordig alleen nog maar OOo, maar daarvoor die PDFCreator, werken allebei lekker vind ik.

Heu.. Hoi?
19-01-2007 23:32:19
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Aries-Belgium Offline
Open Source Promotor

Bericht: #7
ChevyVanDude schreef:Ik heb gehoord dat daar heel veel virussen op zitten, dan weet ik het wel hoor:P
Onmogelijk. :D OpenOffice.org is open source. Moest iemand daar ooit schadelijke code aan toevoegen, is de kans groot dat die code hetzelfde uur er nog uit verwijderd wordt. Ook gebruiken de meeste open source projecten een version controll systeem met een aparte branch (echte versie nummers) en trunk (huidige status van code). Als ze een bepaalde milestone hebben bereikt zullen ze de trunk kopieren naar een bepaalde branch (of tag) (bvb 0.2.1). Het zijn die versies die de eindgebruiker zal gebruiken. Het uiteindelijke product die jij zal gebruiken, moet dus een hele weg afleggen. Zeker bij grote projecten zoals Ooo.

[Afbeelding: 2wqbwas.gif]
"I like my women how I like my toast, hot and consumable with butter"
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-01-2007 om 23:40:47 door Aries-Belgium.)
19-01-2007 23:38:27
Lytse Flap
Unregistered

Bericht: #8
RE:  [PDF]Een DOC bestand naar een PDF bestand, gratis
Lytse Flap schreef:Wel practisch dat hier eens wat over geschreven. Maar toch had ik heel snel drie sterke kritiekpunten:

ChevyVanDude schreef:WTF? Taalfouten?Misschien moet jij maar eens beter naar mijn spelling kijken (er zitten misschien een paar foutjes in, maar niet zo overdreven veel)Kijk zelf eens in je signature, zo gaan mensen jou toch niet serieus nemen?!
Een voorbeeld die ik nu zelfs met mijn dronken kop er uit vis.
"alles word geinstalleerd". Word? Zo'n dt-fout in tt is niet echt een diepgaande verwijsfout.

ChevyVanDude schreef:
Lytse Flap schreef:-Het is geen conversie van een MS-Word document naar een PD-file, maar de mogelijkheid om via PostScript in MS-Office bestanden als PDF af te drukken. Ik stel titelverandering voor en veprlaatsing naar software.
Het is een echt wel een conversieprogramma. PostScript bestanden eindigen op de naam .ps, en niet op .doc, of is dat ook verkeerde spelling?
:)
Je zal het wel gelezen hebben dat mensen nu al zeggen dat OOo dit ook al kan. Netjes dat je het hebt aangepast voor MS-Office.
ChevyVanDude schreef:
Lytse Flap schreef:- Wat is nou het verschil met de .msi en de executable?
Met MSI kan je de package versprijden via de AD (Active Directory (waar o.a. de gebruikers in staan van computers die aangesloten zijn op servers))waardoor installatie van software vereenvoudigd wordt, met gewone executables gaat dit veel slechter (lees: lastiger)
Maar inhoudelijk leveren ze dezelfde programmatuur en ook met de hulp-bar?
Want bij mij rijst deze vraag omdat dit stukje info nog mist.
20-01-2007 00:16:20
Reageren op dit bericht
Jasper Offline
Retired Ep2 Founder

Bericht: #9
bedankt voor je bijdrage ChevyVanDude! Niet allemaal zeuren om die taalfouten a.u.b., dat doe je maar op eprog ofzo.
20-01-2007 06:20:30
casanovar Offline
Member

Bericht: #10
Dit wist ik allemaal al, wat misschien interessanter is, is het uitleggen hoe je een PDF genereerd op basis van gevens uit een mysql database middels pdf. FPDF is hiervoor het neusje van de zalm:

http://www.fpdf.org/

Je kunt met een simpel script een hele datbase omzetten in bijv. eeen catalogus. Ik heb bijv. een website met carnavalskleding, er staan zo'n 500 producten in de database met foto. Middels FPDF genereer ik een catalogus middels een mysql while. Dat is nou handig, bovenstaand vind ik beginnerswerk.

//post de source van mijn pdf catalogus wel even.. moet ej wel zelf aanpassen als men zoiets iwl..
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-01-2007 om 19:23:11 door casanovar.)
20-01-2007 19:12:20
Lytse Flap
Unregistered

Bericht: #11
RE:  [PDF]Een DOC bestand naar een PDF bestand, gratis
Jasper schreef:bedankt voor je bijdrage ChevyVanDude! Niet allemaal zeuren om die taalfouten a.u.b., dat doe je maar op eprog ofzo.
Juist bij reviews, tutorials, howto's e.d. is het zeer belangrijk dat je op zijn minst fatsoenlijk ABN gebruikt. Het gebruik van het Nederlands toont namelijk de betrouwbaarheid van de review aan.
Des te meer fouten, des te minder de energie is geïnvesteerd om een bijdrage te leveren.

Losse bijdragen in het forum is niet van belang of ze correct zijn of typo's bevatten.

De überzeikerd van EP heb ik al een paar keer klemgelult :) High Voltage toch? ;)
22-01-2007 19:40:17
Reageren op dit bericht
efter Afwezig
Member

Bericht: #12
Wat dit programma eigenlijk doet is gewoon een virtuele printer aanmaken die een bestand kan printen als pdf. Een ander alternatief hiervoor is FreePDF werkt uitstekend. Gebruikt ook ghostscript.
10-07-2007 15:06:48
Jasper Offline
Retired Ep2 Founder

Bericht: #13
CutePDF Writer werkt hier ook goed voor en FoxitPDF Reader om ze te lezen...
10-07-2007 15:10:24
Hans Offline
Schaap

Bericht: #14

Hallo!
10-07-2007 17:35:39
Arie Offline
Openinhoud.nl

Bericht: #15
Jasper schreef:CutePDF Writer werkt hier ook goed voor en FoxitPDF Reader om ze te lezen...
Om pdf's te lezen kun je misschien beter Sumatra gebruiken. Deze is nog sneller dan FoxitPDF en open source.

-- Time Flies like an Arrow. Fruit Flies Like a Banana --
10-07-2007 17:45:03
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Contact opnemen | Ep2 | Naar boven | Naar inhoud | Archiefmodus | RSS-syndicatie