Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
UML
Auteur Bericht
Russel Offline
Member

Reputatie: 3
Bericht: #1
UML
Op vraag van Aries-Belgium heb ik een tutorial geschreven over UML. Aangezien deze tutorial zo'n 11 pagina's lang is heb ik deze niet in een topic gezet, maar als PDF op het internet gezet. De pdf is te downloaden op: http://jcreation.be/forum/tut_UML.pdf

Eventuele opmerkingen, vragen, fouten(!!!) mogen altijd via pm gemeld worden en zullen dan zo vlug mogelijk aangepast/beantwoord worden.

EDIT:

Ik zou bij deze ook jsanders willen bedanken voor het nalezen/aanvullen van deze tutorial (toch een eerste versie ervan) en ik ga er van uit dat er nog een review komt van deze versie ook??? :-) bedankt... :)
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-08-2006 om 21:18:57 door Russel.)
30-08-2006 21:14:29
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
itsalwaysme Offline
Een koe voor DPC

Reputatie: 4
Bericht: #2
RE: UML
Mss is het handig om te vermelden welke versie je van UML hebt gebruikt, want er zitten veel verschillen in de UML versies. Tevens gebruik je in de voorbeelden/plaatjes van de classediagrams veel-op-veel relaties. Deze kunnen beter vermeden worden.(na nogmaals gelezen te hebben zie ik dat je geen Multiplicity neer zet als het 0..1 is, volgens UML moet je het altijd neerzetten. Dit kan verwarring voorkomen. je kan beter te veel doen).
Tevens is het wel noemenswaardig dat je niet altijd alle diagrammen hoeft te gebruiken voor het systeem ontwerp, bij sommige systemen heb je niet alle diagrammen nodig(bijv. C systemen, want geen classes).
ik mis overigens nog diagrammen(uit versie 1.4):
- Object diagram: toont de statische structuur van het software-systeem weergegeven als objecten en hun relaties
- componentdiagram: toont de verdeling van het gehele systeem in componenten en de relaties tussen die componenten
- deploymentdiagram: toont hoe de softwarecomponenten in een bepaalde systeemconfiguratie worden gebruikt.
ikzelf was een beetje verwart door de namen van de diagrammen, want ik heb de engelse namen geleerd, daarom is het wel makkelijk als je de engelse naam ook even noemt.

Borland together is in combinatie met Eclipse gratis te downloaden. Een andere tools zijn IBM/Rational rose en Visual Paradigm. Ik heb zelf het boek "practisch UML, 2de editie"van Jos Warmer & Anneke Kleppe ISBN 90-430-0494-4 Dit is wel een handig boek, met veel goede voorbeelden.

voor de rest is het wel een goede en handige tut voor beginners, gevorderde hebben er denk ik niets aan...

crunch mee met de koeien
zie ook /5

It's hardware that makes a machine.It's software that makes it work (most of the time).
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-08-2006 om 13:40:24 door itsalwaysme.)
31-08-2006 13:39:40
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Russel Offline
Member

Reputatie: 3
Bericht: #3
itsalwaysme schreef:voor de rest is het wel een goede en handige tut voor beginners, gevorderde hebben er denk ik niets aan...

Was ook de bedoeling... ik wou vooral een tutorial schrijven voor iemand die eens UML wilt gaan gebruiken, maar nog niet op een professioneel niveau... dan moet je teruggrijpen naar een volledig boek want dat kan je niet in enkele pagina's. Er zijn nog veel meer dingen bij UML die ik niet vernoemd heb (je hebt er al enkele opgenoemd) maar voor iemand die niet professioneel met UML bezig is, zijn die ook niet altijd noodzakelijk. Ik heb hier vooral de belangrijkste vernoemd voor iemand die UML wil gaan gebruiken bij het verwezelijken van een persoonlijk project...

Ivm die engelse namen (zo ken ik ze ook trouwens) maar aangezien de hele tutorial in het nederlands is heb ik ze er niet bij gezet... zal ze er later nog even bij gooien, maar nu even geen tijd... je nadere opmerkingen zal ik dan ook nog eens grondig doornemen en toepassen waar mogelijk...

Bedankt trouwens...

ps: Borland in combinatie met eclipse gratis??? is dat dan die 2006 versie? want dat is inderdaad in combinatie met eclipse, maar wist niet dat die gratis was!! (bedankt voor de tip)
31-08-2006 13:52:33
itsalwaysme Offline
Een koe voor DPC

Reputatie: 4
Bericht: #4
Russel schreef:ps: Borland in combinatie met eclipse gratis??? is dat dan die 2006 versie? want dat is inderdaad in combinatie met eclipse, maar wist niet dat die gratis was!! (bedankt voor de tip)
ik gebruik hem gratis, als het niet mag dan klopt er ergens iets net..

crunch mee met de koeien
zie ook /5

It's hardware that makes a machine.It's software that makes it work (most of the time).
31-08-2006 14:59:41
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Contact opnemen | Ep2 | Naar boven | Naar inhoud | Archiefmodus | RSS-syndicatie