Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
XHTML, CSS layout 100% height met zelf in te stellen hoogte van je footer!
Auteur Bericht
Jasper Online
Ep2 Admin

Reputatie: 223
Bericht: #1
XHTML, CSS layout 100% height met zelf in te stellen hoogte van je footer!
Wederom een behoorlijk lange titel, maar dat is ten eerste goed voor de zoekmachineresultaten en ten tweede heb ik écht geen idee hoe ik dit korter uit zou moeten leggen...!

DE HTML Template, Deel 2!
Introductie
Zoals ik besprak in mijn vorige tutorial, is het dus met een website die opgebouwd is met semantische HTML zonder het gebruik van tabellen voor layout dus heel goed mogelijk om je website altijd op 100% schermhoogte te krijgen! Alleen er ontbrak nog één dingetje, wat die layout perfect zou maken: Een zelf in te stellen hoogte van je footer! Dit moest in procenten en daardoor werd het ineens een stuk lastiger een fixed (vaste) hoogte in te stellen van deze div. Maar, niet getreurd, ik heb er nog eens op zitten brainstormen en eigenlijk denk ik dat ik iets revolutionairs heb bedacht! ;) ;)

Wat is het dan?
Met mijn techniek is het mogelijk een weblayout te maken die altijd tot tenminste 100% van je schermhoogte uitrekt, hetzelfde werkt in alle gangbare browsers, valide XHTML en CSS bevat en nu ook nog eens met een footer die je zelf een hoogte kunt geven! Woei, het wordt alleen maar beter! De zojuist besproken vorige methode heb ik al behoorlijk vaak succesvol toegepast in websites, maar nu gaan we het nog makkelijker maken! Deze template werkt. Punt.

Wat gaan we doen?
Het is eigenlijk heel makkelijk. Je maakt een heel simpel HTML document:

simpel HTML document, klik hier.

Code:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>stretchy footer</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="tut1.css" />
</head>

<body>
<div id="container">

<div id="header">

<h1>Je header titel</h1>
    </div>

<div id="navbar">

<a href="#">Wat links ter illustratie</a> | <a href="#">Wat links ter illustratie</a> | <a href="#">Wat links ter illustratie</a>    </div>

<div id="left">

<h2>Hier linker contents</h2>
        <p>Linker paragraaf</p>

</div>

<div id="right">

<h1>Hier rechter contents</h1>
        <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Mauris nec erat. Vivamus ultrices accumsan enim.
        Suspendisse porta nonummy odio. Cras vitae leo. Duis sodales porttitor massa. Sed vehicula venenatis ligula.
        Pellentesque dui dui, sodales eu, malesuada et, euismod eu, lacus. Nam pulvinar massa quis purus hendrerit molli.
        Sed nisl nisl, bibendum at, laoreet sit amet, varius quis, sem. Mauris feugiat. Phasellus lorem ipsum, facilisis,
        tristique ac, pretium eu, ante. Donec vitae massa eget ipsum tincidunt hendrerit. Mauris sit amet mi nec liberoy.
        Proin eget est. Etiam nonummy justo. Mauris posuere pede ac velit. Praesent in elit. Morbi adipiscing, ante auct,
        lectus nisl scelerisque augue, nec congue diam enim a augue.</p>

<p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Mauris nec erat. Vivamus ultrices accumsan enim.
        Suspendisse porta nonummy odio. Cras vitae leo. Duis sodales porttitor massa. Sed vehicula venenatis ligula.
        Pellentesque dui dui, sodales eu, malesuada et, euismod eu, lacus. Nam pulvinar massa quis purus hendrerit molli.
        Sed nisl nisl, bibendum at, laoreet sit amet, varius quis, sem. Mauris feugiat. Phasellus lorem ipsum, facilisis,
        tristique ac, pretium eu, ante. Donec vitae massa eget ipsum tincidunt hendrerit. Mauris sit amet mi nec liberoy.
        Proin eget est. Etiam nonummy justo. Mauris posuere pede ac velit. Praesent in elit. Morbi adipiscing, ante auct,

</div>

<br class="clear" />

<div id="footer">        
        <p>© 2007 Jezelf</p>
    </div>

</div>
</body>
</html>

Een behoorlijk standaard setup. Een container, header, horizontale navigatie (die in dit voorbeeld NIET semantisch is, I know), 2 kolommen en een footer.

Nu linken we er eventjes een css bestand in. Voeg in je header toe:

Code:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css" />
en maak een nieuw bestand aan en sla dat op als style.css in dezelfde map als je HTML document.
Dat CSS document ziet er als volgt uit:

CSS document, klik hier

Code:
* {
    margin: 0;
    padding: 0;
}
html,body {
    height: 100%; /* HEEL BELANGRIJK! */
    background: #FFF;
}

.clear {
    clear: both; /* deze class gaan we gebruiken om de twee floats #left en #right te clearen. */
}

#container {
    min-height: 100%;
    _height: 100%;
    width: 800px;
    margin: 0 auto; /* deze div centreren */
    background: #ff6600;
    position: relative; /* De footer wordt absoluut gepositioneerd, relatief aan #container. Dus position: relative moet dan hier toegevoegd worden */
}

#header {
    height: 150px;
    background: blue;
}
#navbar {
    height: 30px;
    line-height: 30px;    /* height, line-height en vertical-align: middle zorgen ervoor dat de inhoud van deze div altijd verticaal gecentreerd wordt. */
    vertical-align: middle;
    background: green;
}

#left {
    width: 200px;
    float: left;
    height: auto;
    padding-bottom: 30px; /* dezelfde hoogte als de hoogte van #footer, anders zal de tekst in deze div onderaan achter de footer vallen omdat #footer absoluut gepositioneerd is */
}
    #left h2, #left p {
        padding: 10px;
    }
#right {
    width: 600px;
    float: left;
    background: #FFF;
    padding-bottom: 30px; /* dezelfde hoogte als de hoogte van #footer, anders zal de tekst in deze div onderaan achter de footer vallen omdat #footer absoluut gepositioneerd is */
}
    #right h1, #right p {
        line-height: 18px;
        padding: 10px;
    }
#footer {
    position: absolute;
    bottom: 0;
    left: 0;
    height: 30px;
    line-height: 30px;
    vertical-align: middle;
    background: navy;
}

Dit geeft als resultaat:
http://ep2.nl/tutorials/html2/tut1.html

Maar wat als er nou minder tekst, of helemaal geen tekst in de div staat?
Dan ziet het er zo uit: http://ep2.nl/tutorials/html2/tut2.html
Niet helemaal perfect dus. Maar daar komt een faux column goed van pas! Ik maak een plaatje in photoshop dat dezelfde kleur heeft als de linker div (oranje) en maak dat plaatje ook net zo breed als de linkerdiv:

en dat voeg ik toe als achtergrond afbeelding van #container en ik lijn deze links uit en herhaal hem verticaal:

Code:
#container {
    margin: 0 auto; /* deze div centreren */
    background: #FFF url(tut2.gif) top left repeat-y; /* Faux column */
    position: relative; /* De footer wordt absoluut gepositioneerd, relatief aan #container. Dus position: relative moet dan hier toegevoegd worden */
}

En dit heeft als resultaat een template met 2 kolommen met een meerekkende footer, opgebouwd uit nagenoeg semantische HTML die ook nog eens in alle browsers werkt!

http://ep2.nl/tutorials/html2/tut3.html

eigenlijk heel simpel :) Succes ermee!

//EDIT 04-10-2008: foutje eruit gehaald. padding-bottom ipv margin-bottom

Om de zeven minuten denkt de vrouw dat de man alleen maar aan seks denkt.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-10-2008 om 15:52:53 door Jasper.)
17-03-2007 23:42:58
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #2
RE: XHTML, CSS layout 100% height mét zelf in te stellen hoogte van je footer!
51 keer bekeken en niemand heeft hier wat aan? Jammer man! Tijd voor een nog indrukwekkendere tutorial dus... Hmm, meerekkende kolommen ongeacht de inhoud, volledig elastische layout die tot het oneindige is te vergroten? Een liquid 3 kolommen layout? You name it ;)

(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-05-2008 om 16:58:31 door Jasper.)
20-03-2007 13:24:21
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Kevin Offline
Sunnyblizard

Reputatie: 12
Bericht: #3
Woow, deze heb ik helemaal gemist :P Maar het is meer een tutorial die je niet nodig hebt op het moment dat je hem leest, maar een tutorial die je tegenkomt als je naar dit probleem zoekt denk ik ;)

In iedere geval bedankt voor de moeite!
++

What if God is the consciousness that is created when enough of us are connected to the internet.
20-03-2007 15:21:03
Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #4
Kevin schreef:Woow, deze heb ik helemaal gemist :P
Lol, daarom ook de subtiele kick ;)

Kevin schreef:In iedere geval bedankt voor de moeite!
++
Dank je wel, graag gedaan!

20-03-2007 16:42:23
Dennis C Offline
Mac'er

Reputatie: 14
Bericht: #5
Jasper schreef:Hmm, meerekkende kolommen ongeacht de inhoud
Graag ;)

En dan 1 waarvan de #container niet 100% is ;)
#container is dus ook meerekkend.
26-03-2007 14:17:12
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #6
in #container min-height: 100% _height: 100% vervangen door height: auto;

26-03-2007 15:12:02
DNA Offline
Newbie
*

Reputatie: 0
Bericht: #7
RE: XHTML, CSS layout 100% height met zelf in te stellen hoogte van je footer!
Wist je dat dit niet werkt in IE6.

heel erg jammer, heb je hier een fix voor?

[edit]
lama, je had dit verwijderd bij #container:
height:100%;
[/edit]
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-04-2007 om 14:31:36 door DNA.)
16-04-2007 14:26:55
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #8
_height: 100% bedoel je ;)

16-04-2007 18:10:00
Theo Offline
LinkinParkBoard.com

Reputatie: 5
Bericht: #9
He, die werkt erg mooi man! Heb m gebruikt, moest alleen de > weghalen bij * html #container, anders werkte hij niet in IE6.

++

[EDIT]
Als de content uitrekt valt het laatste stukje onder de footer... heb dat opgelost door een lege paragraaf met de hoogte van de footer. Niet netjes, wel efficient.

http://www.linkinparkboard.com/
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-05-2007 om 12:35:58 door Theo.)
11-05-2007 12:21:20
MichielV Offline
ep2'er

Reputatie: 110
Bericht: #10
Gewoon de bottom-margin van je content gedeelte aanpassen en zorgen dat deze evengroot is als je footer.

//edit: ik zie zelfs dat dat in de tutorial staat, tssss :P
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-05-2007 om 15:28:09 door MichielV.)
11-05-2007 15:27:19
Theo Offline
LinkinParkBoard.com

Reputatie: 5
Bericht: #11
Dan krijg je dat er in FF een verticale schuifbalk ontstaat.

http://www.linkinparkboard.com/
11-05-2007 21:37:21
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #12
je moet ook geen margin-bottom meegeven aan de omliggende container, maar een padding-bottom met dezelfde hoogte van je footer aan de gefloate divs.

12-05-2007 15:32:55
SystemF Offline
Member

Bericht: #13
Dit is inderdaad waar ik naar zocht!! Beter zeg, geen ander forum wat een perfecte oplossing had...overal was er wel wat...haha! Fijn dat ik Ep2 heb ondekt.
31-05-2007 10:15:53
incredi-man Offline
Newbie
*

Bericht: #14
Toungue RE: XHTML, CSS layout 100% height met zelf in te stellen hoogte van je footer!
Jasper, was je een vrouw dan had ik je gezoend! Ben hier al de hele dag naar op zoek, thanks!
26-10-2007 20:55:47
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #15
hahahaha :D Alsnog graag gedaan en als je nog tegen problemen aanloopt hoor ik het wel van je. Succes verder!

26-10-2007 23:06:41
SystemF Offline
Member

Bericht: #16
Ik heb hem ook gebruikt, bedankt dus bij deze!! :) Scheelt me toch weer een hoop typewerk! :)
12-11-2007 08:31:52
Neophyte Offline
Senior Member

Reputatie: 35
Bericht: #17
Beetje een late reactie erop maar ik denk dat ik het snap!
Alleen ik zou er graag een validatie op terug willen zien waarom deze post :)

Als ik nu 3 kolommen wil hebben die samen 800px breed zijn. Dan moet ik een nieuwe achtergrond afbeelding maken van 800px breed met daarin de breedte en de kleuren van de kolommen.
En deze moet ik dan als achtergrond afbeelding gebruiken in me de #container div

Trouwens ook nog ff een puntje voor de maker :)

(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-11-2007 om 20:27:22 door Neophyte.)
25-11-2007 20:25:35
MichielV Offline
ep2'er

Reputatie: 110
Bericht: #18
Neophyte schreef:Dan moet ik een nieuwe achtergrond afbeelding maken van 800px breed met daarin de breedte en de kleuren van de kolommen.
Zo zou je het kunnen doen, maar er is een andere manier.

Je zou gewoonweg 2 keer de faux-column techniek kunnen toepassen, dus twee containers.
De eerste container heeft de achtergrond afbeelding van de eerste kolom en de achtergrond kleur van de tweede. In deze container zit een tweede container met achtergrond afbeelding van de derder kolom en een transparante achtergrond kleur. In deze tweede container komen je kolommen.

Wat zijn de voordelen: Je hebt geen 800 px lang plaatje nogdig. Niet echt een enorm voordeel, maar wel als je een site maakt die 100% breedte heeft, waarbij 2 kolommen een pixel breedte en een andere kolom de rest van de breedte opvult. (Dus veranderlijk is)
Nadeel: een extra div en een paar extra css regeltjes.

In jou geval zou ik gewoon kijken wat het minste plaats in beslag neemt (dus minder bandbreedte). Een prent met 3 verschillende kleuren en 800 px lang, of 2 prentjes van elks 1 kleur. Als er een significant verschil in grootte is, neem dan mijn techniek. Is het verschil niet erg groot, neem de jouwe.
25-11-2007 20:41:10
Mano Offline
Senior Member

Reputatie: 17
Bericht: #19
Het lukt hier niet :S
Er zit nog heel wat regels blabla achter de footer door. De footer komt gewoon tot op de bodem van het scherm. Dat is goed als er weinig content is, maar met veel content gaat hij dus niet mee.

HTML
Code:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
        <title>Untitled Document</title>
        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="/iWebmin/test.css" />
    </head>
    <body>
    <div id="container">
    <div id="header">
        head
    </div>
    <div id="content">
    blabla<br />
        blabla<br />
            blabla<br />
                blabla<br />
                    blabla<br />
                        blabla<br />
                            blabla<br />
                                blabla<br />
                                    blabla<br />
                                        blabla<br />
                                            blabla<br />
                                                blabla<br />
                                                    blabla<br />
                                                        blabla<br />
                                                            blabla<br />
                                                                blabla<br />
    </div>
    <div id="footer">
        foot
    </div>
    </div>
    </body>
</html>

CSS
Code:
* {
    margin: 0;
    padding: 0;
}

html, body {
    height: 100%;
}

#container {
    _height: 100%;
    position: relative;
}

#header {
    background: #FF0000;
    height: 200px;
    width: 100%;
}

#content {
    margin-bottom: 200px;
}

#footer {
    position: absolute;
    bottom: 0;
    height: 200px;
    background: #C5C5C5;
}

Screenshot

[Afbeelding: 886nw6.gif]
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-10-2008 om 12:32:25 door Mano.)
03-10-2008 22:26:18
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #20
XHTML doctype gebruiken.

04-10-2008 08:17:38
Mano Offline
Senior Member

Bericht: #21
Deze doctype heb ik nu gebruikt (van jou tut) :

Code:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
...

maar het verandert niets aan de zaak :(

04-10-2008 12:31:17
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #22
geef eens een online voorbeeld?

04-10-2008 12:41:44
Mano Offline
Senior Member

Bericht: #23
Ik heb geen webruimte, maar dat zijn de enige files.
Hier zijn ze :

.html  test.html (Grootte: 806 bytes / Aantal keer gedownload: 226)
.css  test.css (Grootte: 363 bytes / Aantal keer gedownload: 212)

04-10-2008 13:26:11
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #24

04-10-2008 13:36:17
Mano Offline
Senior Member

Bericht: #25

04-10-2008 13:46:38
Jasper Online
Ep2 Admin

Bericht: #26
ah.. omdat je footer absoluut gepositioneerd staat, dien je een padding-bottom mee te geven ter hoogte van je footer aan je #content div.

04-10-2008 14:26:03
Mano Offline
Senior Member

Bericht: #27
Ok bedankt Jasper! Dat doet em et! En het doctype dat ik had werkt dan ook gewoon.
Wil je dan even nog een je tut bij #left en #right margin-bottom veranderen in padding-bottom? want dat is de fout :) Bedankt!

04-10-2008 15:06:20
Tim Offline
Adplus

Reputatie: 109
Bericht: #28
Ik geil op deze tutorial<3 Hij is werkelijk overal voor te gebruiken!

[Afbeelding: epicakd4.png]
When beautiful unreality holds out it's hand, it's better not to lose yourself in blind faith.
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-11-2008 om 22:12:33 door Tim.)
02-11-2008 22:10:40
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Contact opnemen | Ep2 | Naar boven | Naar inhoud | Archiefmodus | RSS-syndicatie