Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Meest logische beslissing voor mijn UI
Auteur Bericht
Evert Offline
Wannabe Webdevver

Reputatie: 18
Bericht: #1
Meest logische beslissing voor mijn UI
Ik ben bezig met een cms te maken op zo'n manier dat ik mijn websites voortaan als legostenen bij elkaar kan pakken. Die legostenen noem ik widgets. Letterlijk álles op een pagina is een widget. Op een blog met rating zou je bijvoorbeeld de volgende widgets kunnen hebben:
  • Een headerplaatje
  • Een navigatie menu
  • Het artikel voor de blog
  • De rating box
  • De comments van de blog
  • Misschien nog een poll (voor in de sidebar)

Nu kan je op een pagina meerdere widgets hebben. Die widgets moet je kunnen toevoegen, verwijderen, bewerken, enzovoorts.

Nu dacht ik dat te kunnen doen met een simpel contextmenuutje dat je krijgt als je met de rechtermuisknop klikt op een widget.

Tot nu toe heb ik dit menu samengesteld:
http://www.devign.nl/screenshot.png
In die pagina is de 'content' widget (die heb ik ook geselecteerd, je ziet de outline eromheen) en de comments daaronder in een tabel is een widget, ik heb die comments ff in een tabel gezet omdat ik geen zin had om daar nu mooie html/css voor te maken

Daar zit daar een probleem. Als je namelijk op 'Add' klikt dan kun je dus een nieuwe widget toevoegen. Dat heeft echter niets meer te maken met de widget waar je net met je rechtermuisknop op hebt geklikt. Dat zou verwarrend kunnen werken. Dus ik zou het beste die 'Add' knop ergens anders kunnen plaatsen, maar waar? Aan de andere kant vind ik het ook weer vervelend/raar dat ik voor één menu-item een uitzondering moet maken.

Of hebben jullie een veel beter idee dan een contextmenu?

God = (-1)
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-05-2009 om 13:08:12 door Evert.)
01-05-2009 22:49:51
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Evert Offline
Wannabe Webdevver

Bericht: #2
RE: Meest logische beslissing voor mijn UI
iemand, alsjeblieft?

God = (-1)
02-05-2009 12:28:58
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Cuve Afwezig
Netlog Web Developer

Reputatie: 151
Bericht: #3
Ik vind het helemaal nogal wat onduidelijk eigenlijk.
Maar ik zou idd die add ergens anders zetten dan ja. Het heeft niets te maken met die widget en zal dus enkel maar voor verwarring zorgen.

Maar, ik vind het dus helemaal verwarrend, sorry.

02-05-2009 12:35:21
Evert Offline
Wannabe Webdevver

Bericht: #4
Cuve schreef:Ik vind het helemaal nogal wat onduidelijk eigenlijk.
[...]
Maar, ik vind het dus helemaal verwarrend, sorry.
Wat vind je onduidelijk als ik vragen mag?
Dan kan ik mijn startpost aanpassen.

God = (-1)
02-05-2009 12:38:58
Cuve Afwezig
Netlog Web Developer

Bericht: #5
Vooral je screenshot, wat komt precies waar?
Ik snap uit je post dat je ergens wilt widgets toevoegen een pagina, maar wat zijn je widgets/waar staan ze op dat screenshot en waar komen ze?
Ik gok dat die lijst onderaan een overzicht met beschikbare widgets? Zoja, waarom heeft een widget al content?
Het lijkt me logischer dat iemand zegt ik wil een 'tekstvak' toevoegen, sleept een tekstvak naar de pagina, en geeft dán content ofzo.

02-05-2009 12:44:13
Evert Offline
Wannabe Webdevver

Bericht: #6
Oké, ik zal mijn startpost wat aanpassen voor de duidelijkheid.

[edit] Zo duidelijker?

God = (-1)
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-05-2009 om 13:08:28 door Evert.)
02-05-2009 13:01:38
Cuve Afwezig
Netlog Web Developer

Bericht: #7
Evert schreef:edit] Zo duidelijker?
Jup, nu ben ik mee :-)

Kun je niet net onder die blauwe balk een menuutje zetten 'Widgets: add, edit, delete'.
Edit en delete zit je disabled tot er een widget geselecteerd is, en 'add' haal je uit je context menu.
Zo heb je een combinatie van context menu + gewoon menu. Lijkt me redelijk gebruiksvriendelijk. Niet?

02-05-2009 13:16:25
Evert Offline
Wannabe Webdevver

Bericht: #8
Hmm, ja dat is wel een goed idee. :)
Ik hoopte eigenlijk alleen dat de pagina er in admin-mode vrijwel niet anders uit zou zien dan in normale mode, maar dat is waarschijnlijk onvermijdelijk :( :P

God = (-1)
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-05-2009 om 13:32:12 door Evert.)
02-05-2009 13:29:20
Cuve Afwezig
Netlog Web Developer

Bericht: #9
Als je her persee gelijk wil, dan gewoon 'add' uit het context menu halen,
en een ander context menu maken als er geklikt wordt ergens op de pagina, maar niet op een widget ...
Dan kun je nog 'paste' enzo er in zetten...

(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-05-2009 om 13:38:59 door Cuve.)
02-05-2009 13:38:44
Evert Offline
Wannabe Webdevver

Bericht: #10
Ohja, die paste was ik helemaal vergeten, dat sloeg natuurlijk ook nergens op. XD

Hmm, ja, dan maak ik een menu voor een widget met edit/delete/cut/copy en een menu voor de container van widgets met add/paste

hmmm, moet ik alleen wel weer aangeven hoe groot de container precies is, anders klikken ze er buiten...

Misschien moet ik toch maar gewoon een menubar maken ofzo

God = (-1)
02-05-2009 13:51:13
mudelta Offline
Senior Member

Reputatie: 47
Bericht: #11
om het probleem dat je hebt met de menubar te verminderen zou je het kunnen verbergen, en enkel een klein tabje tonen waarop staat "menu".
Wanneer men op menu klikt laat je het menu dan tevoorschijn schuiven.

14-05-2009 15:46:20
Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Evert Offline
Wannabe Webdevver

Bericht: #12
mudelta schreef:om het probleem dat je hebt met de menubar te verminderen zou je het kunnen verbergen, en enkel een klein tabje tonen waarop staat "menu".
Wanneer men op menu klikt laat je het menu dan tevoorschijn schuiven.
Dat klinkt als een goed idee! :)

God = (-1)
14-05-2009 16:02:47
mudelta Offline
Senior Member

Reputatie: 47
Bericht: #13
en je zou nog een stap verder kunnen gaan:

laat degene die vertrouwt zijn met je ui de optie om zelf die tab te doen verdwijnen en laat een smalle strook (met pijltjes als indicatie) over waarop men kan klikken.

Een voorbeeld van de ui waar ik op doel is gebruikt bij de firefox plugin all-in-one sidebar (zie bijlage).

En als je dan toch aan het verbergen bent, dan heb je ineens enorm veel extra ruimte.

Op termijn zou je bijvoorbeeld thumbnails van je widgets kunnen laten zien, en de user toelaten deze gewoon op de pagina te slepen om een widget toe te voegen.

Bijlagen Miniatuurweergaven

14-05-2009 16:33:34
Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Contact opnemen | Ep2 | Naar boven | Naar inhoud | Archiefmodus | RSS-syndicatie